Laboratorium Ogumienia działające w strukturze Ośrodka posiada od 1 kwietnia 1996 roku status laboratorium akredytowanego.
Laboratorium Ogumienia prowadzi badania opon na potrzeby homologacji wg regulaminów ONZ, badania opon wg norm krajowych i międzynarodowych oraz badania opon zgodnie z indywidualnymi wymaganiami klienta. Ponadto Laboratorium wykonuje ekspertyzy opon na potrzeby organów procesowych lub zleconych przez inne podmioty.
Badania prowadzone są w warunkach stacjonarnych na maszynach bieżnych.
Laboratorium Ogumienia posiada akredytację PCA o numerze AB 052
Badania wykonywana w ramach posiadanej akredytacji określa dokument Zakresie Akredytacji Laboratorium Badawczego Nr AB 052
Zakres akredytacji:
Pobierz zakres akredytacji AB 052PRZYKŁADY EKSPERTYZ SADOWYCH I OPINII:
Przyczyny uszkodzeń opon do:
Zachowanie pojazdów podczas wypadków
Jakość i trwałość wyrobów gumowych i gumowo-metalowych
Ocena kosztów realizacji inwestycji w przemyśle:
Emisja substancji szkodliwych do środowiska wytwarzanych w procesach technologicznych:
1. | Prokuratura Rejonowa | Prokuratura Rejonowa ul. Matejki 155-100 TRZEBNICA Badanie wspólnie z Instytutem Ekspertyz Sądowych hamowania na zbożu (eksperyment procesowy) |
2. | Sąd Rejonowy II Wydział Karny | Sąd Rejonowy II Wydział Karny ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 24 67-100 Nowa Sól Zadaniem biegłego, zgodnie z postanowieniem Sądu Rejonowego w Nowej Soli, z dnia 7 lutego 2005 roku, było opracowanie opinii „na okoliczność ustalenia czy sprzedane przez pozwanego Andrzeja Polita powodowi Waldemarowi Siwcowi opony firmy Dayton 195/60/R15 są wadliwe oraz czy montaż opon na felgi nie został wykonany prawidłowo, a jeżeli tak, czy spowodowało to uszkodzenie felg. Opinię należy sporządzić w oparciu o wykonanie prób badawczych opon (znajdujących się w posiadaniu pozwanego Andrzeja Polita, którego należy wezwać do ich wydania) i felg (znajdujących się w posiadaniu powoda Waldemara Siwca, którego również należy wezwać do ich wydania)”. |
3. | Prokuratura Rejonowa – Warszawa Praga Północ | Prokuratura Rejonowa – Warszawa Praga Północ ul, Jagielońska 5;03-721 Warszawa Ocena mechanizmu uszkodzenia zabezpieczonej opony prawej z pojazdu marki Renault Magnum o nr WPR 33320, a mianowicie czy uszkodzenie powstało przed wypadkiem czy na skutek wypadku i czy uszkodzenie miało wpływ na zaistniałe zdarzenie, |
4. | Instytut Ekspertyz Sądowych Oddział w Poznaniu | Instytut Ekspertyz Sądowych Oddział w Poznaniu Współpraca |
5. | Sąd Rejonowy w Tarnowie Wydział V Gospodarczy | Sąd Rejonowy w Tarnowie Wydział V Gospodarczy ul. Dąbrowskiego 27, 33-100 Tarnów Ustalenia przyczyn uszkodzenia kół lub ogumienia przyczepy wyprodukowanej przez KH-KIPPER Sp. z o.o. w Kajetanowie, nadto o ustalenia, która strona odpowiada za powstanie takich uszkodzeń oraz ustalenia wartości nowych kół i ogumienia. |
6. | Sąd Rejonowy w Krośnie II Wydział Karny | Sąd Rejonowy w Krośnie II Wydział Karny ul. Sienkiewicza 12, 38-400 Krosno Czy opona w samochodzie Mercedes nr rej. RJS 09F5 została przez oskarżonego naprawiona w sposób prawidłowy, tj .czy dobrano właściwy zestaw naprawczy w porównaniu do zaistniałego uszkodzenia oraz czy właściwie zabezpieczono obrzeże wkładu aramidowego na styku z powierzchnią wewnętrzną opony, Czy istniało drugie niezwulkanizowane uszkodzenie na krawędzi „pola naprawy”, o którym wspomina inż. Z. Jabłecki, Czy wystrzał opony w dniu 26.08.2011 r. wynikał z wadliwej naprawy, Odpowiedzi na pytania obrońcy zawarte w piśmie z dnia 1.10.2013 r. |
7. | Sąd Rejonowy w Łodzi XII Wydział Gospodarczy | Sąd Rejonowy w Łodzi XII Wydział Gospodarczy ul. Al. Kościuszki 107/109, 90-928 ŁÓDŹ Zadaniem opiniujących zgodnie z postanowieniem Sądu Rejonowego dla Łodzi – Śródmieścia w Łodzi XII Wydział Gospodarczy z dnia 4 listopada 2011 r. było opracowanie opinii na okoliczność „wartości karkasów (opon do bieżnikowania) opisanych w załącznikach do pozwu na kartach 10-35 (dowody WZ, faktury), zbiorczo opisanych w piśmie pełnomocnika powodów karta 318, z uwzględnieniem ich charakterystyki (marka, rozmiar), według cen na rynku od kwietnia do września 2006 r., ewentualnie z określeniem wartości minimalnej i maksymalnej i wskazaniem, od czego zależy ustalenie wymienionej wartości.” |
8. | Sad Okręgowy XVIII Wydział Karny | Sad Okręgowy XVIII Wydział Karny ul. Plac Dąbrowskiego 5, 90-921 ŁÓDŹ Zadaniem Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Przemysłu Oponiarskiego „Stomil” w Poznaniu było wydanie pisemnej opinii, zgodnie z postanowieniem Sądu Okręgowego w Łodzi, XVIII Wydział Karny z dnia 22 kwietnia 2014 roku w celu ustalenia, jaki był mechanizm uszkodzenia opony przedniego lewego koła w ciągniku siodłowym Renault Magnum i kiedy nastąpiło to uszkodzenie tj. przed zderzeniem się ciągnika siodłowego Renault Magnum z autobusem Volkswagen, czy też w trakcie zderzenia, albo po zderzeniu. |
9. | Sąd Rejonowy dla M.ST. Warszawy XVI Wydział Gospodarczy | Sąd Rejonowy dla M.ST. Warszawy XVI Wydział Gospodarczy ul. Czerniakowska 100a 00-454 Warszawa Prawdopodobnie sprawa z przed roku 2005 – postaramy się odnaleźć pismo |
10. | Sąd Okręgowy w Bydgoszczy I Wydział Cywilny | Sąd Okręgowy w Bydgoszczy I Wydział Cywilny ul. Wały Jagiellońskie 2, 85-128 Bydgoszcz „Czy ząbkowanie opon jest zjawiskiem prawidłowym, a jeżeli nie to jak rozumieć stwierdzenie, że konstrukcja opon sprzyja ząbkowaniu, a także należy odnieść się do twierdzenia z pisma pełnomocnika powoda z dnia 27.08.2014 r. gdzie powód podnosi, iż kwestionuje, że przyspieszał ze skręconymi kołami i pokonywał gwałtownie zakręty.” |
11. | Sąd Okręgowy w Bydgoszczy I Wydział Cywilny | Sąd Okręgowy w Bydgoszczy I Wydział Cywilny ul. Wały Jagiellońskie 2, 85-128 Bydgoszcz Uszkodzenie dętki w motorowerze - przyczyny |
12. | Sąd Rejonowy w Słupsku I Wydział Cywilny | Sąd Rejonowy w Słupsku I Wydział Cywilny ul. Szarych Szeregów 13, 76-200 Słupsk Problemu wynikającego z granicznych wartości parametry opony decydującego o występowaniu drgań w czasie eksploatacji, cyt. „W czasie pomiarów w oponie „d” (wg oznaczenia kredowego) stwierdzono wyraźnie większą wartość (w odniesieniu do trzech pozostałych opon) wartości, wahania siły promieniowej w zakresie pierwszej harmonicznej. Zmierzona wartość 11 kg nie przekracza kryterium przyjęte przez „HUNTERA”, trudno przewidzieć, jaki może mieć wpływ na zachowanie na pojeździe (nie można wykluczyć wystąpienia drgań)” |
13. | Sąd Rejonowy Katowice- Wschód w Katowicach Wydział VII Gospodarczy | Sąd Rejonowy Katowice- Wschód w Katowicach Wydział VII Gospodarczy ul. Francuska 70a, 40-028 Katowice Sprawa wyważania kół opon ciężarowych |
14. | Sąd Rejonowy Gdańsk-Północ w Gdańsku V Wydział Gospodarczy | Sąd Rejonowy Gdańsk-Północ w Gdańsku V Wydział Gospodarczy ul. Piekarnicza 10 80-126 Gdańsk Czy są wadliwe opony, które zamontowano w wydanym powodowi pojeździe marki BMW 535dxDrive GT Czy wadliwość opon spowodować winna obniżenie ceny samochodu a jeżeli tak – kosztu usunięcia wady Czy wystąpienie w pojeździe marki BMW jak wyżej- nierównomiernego obwodowego zużycia bieżnika oraz obwodowegozużycia barków opon uzależnione jest od przebiegu km pojazdu, czy też od techniki jazdy kierowcy oraz jakości i rodzaju powierzchni po której pojazd się porusza. Czy można stwierdzić, że opony zamontowane w ww. pojeźzie miały wady produkcyjne, fabryczne lub materiałowe, Czy stwierdzone wady opon mogły nie ujawnić się w czasie sprzedaży przez pozwanego pojazdu BMW |